Vystudoval PF UK v Praze. Je ředitelem Ústavu práva a právní vědy, o.p.s. Působí již 20 let jako lektor obchodního práva a rozhodčího řízení, je uznávaným advokátem, vykonává též právní praxi rozhodce. Je doktrinárně činný a je autorem více 150 oborných článků a několika monografií. Kromě Ústavu práva a právní vědy vykonává lektorskou činnost na European Business School SE. Je členem České advokátní komory, The Internatioabl Bar Assotiation a Stálé konference českého práva.
Česká média nedávno informovala o nejnovější knize Digitální zákazník – náš protivník, nebo partner?, jejíž české vydání s podtitulem Online Clienting aneb Zákazníci dnes nakupují jinak připravilo nakladatelství Management Press. Jejím autorem je německý konzultant a odborník v oblasti zlepšování prodejních výsledků, autor mnoha úspěšných knih Edgar K. Geffroy. Autor je zakladatelem a průkopníkem koncepce tzv. Clientingu, která „nahrazuje“ marketing a radikálně mění způsob prodeje.
Geffroy svou koncepci přenáší do prostředí digitálních sítí: přichází s novými impulsy a ukazuje, jak se mobilní „evernet“ stává katalyzátorem zcela nového vztahu s klienty. Jak říká autor knihy „Učení Clientingu zdůrazňuje rozvíjení vztahu se zákazníkem, který může jednoduchým a neotřelým způsobem pomoci zvyšovat příjmy firmy. Říká ovšem, že nesobecky jednající podniková organizace si může vytvořit lepší tržní příležitosti než firma usilující výlučně o zisk. Clienting chápe jednotlivé klienty jako lidské bytosti a soustřeďuje se především na jejich úspěch. V centru jeho pozornosti je zkrátka jednotlivý zákazník.“
Clienting tak znamená dívat se na svět očima klientů. Na první pohled mě napadlo, že jde o další zbytečnou knihuJ, protože říkat podnikateli, který má na internetu e-shop, nebo svoji webovou prezentaci, která mu obstarává značnou část jeho klientely (nebo alespoň její nezanedbatelnou část), že by se měl svým zákazníkům věnovat, mi přišlo jako nošení dříví do lesa (nebo, jak by řekli Němci, jako vození sov do AténJ). S odstupem několik dní mám však na tento počin názor kladný, neboť opakování starých dobrých idejí v novém kabátě může znít podle mého názoru negativně jen pro toho, kdo si plně neuvědomuje, že některé (neříkám, že všechny, ale některé bezpochyby) „staré pravdy“, které čas nesetřel, ale naopak posílil jejich postavení jako trvalých myšlenkových zdrojů, nebo řekněme „pravd“, je třeba opakovat neustále dokola. A to proto, protože jsou prostě a jednoduše užitečné.
Připomíná mi to tak trochu počínání Tomáše Bati, který také „pouze“ nepodnikal a nevytvářel „jen“ pracovní místa, ale snažil se dát svému podnikání etický rozměr, lidství, které by žádnému podnikateli nemělo chybět. Ostatně i dnes stejně jako před 100 lety není myslitelné, aby někdo, kdo nemá rád svoje zákazníky, podnikal úspěšně. Snad to jde chvíli, ale určitě ne trvale a ani ne dlouho.
Základem každého úspěšného vztahu, ať je to vztah v rodině, k partnerovi, kamarádovi nebo mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, je důvěra a snaha vztah tvořit a budovat.
V podnikání platí totéž a je jedno, zda jde o kamenný obchod, nebo o virtuální prostředí internetu, neboli „evernetu“, jak jej nazývá ve své knize Edgar K. Geffroy. Pokud prodáváme zboží a služby a nemáme v popředí, nebo dokonce na prvním místě, klienta, brzo se to pozná, stejně jako se brzy pozná to, že chceme „jen“ vydělat. Takové jednání, resp. taková „filozofie“ není k ničemu, protože lidské štěstí a harmonie stojí vždy na vztahu k druhému člověkovi a to se nikdy nezmění.
Jak říká Tomáš Baťa, „Přímé jednání patří mezi prvotní podmínky úspěchu! Avšak jenom dobrý člověk může jednat přímo, a pouze dobrou, všem užitečnou práci možno konati před celou veřejností. Přímé, prosté jednání budí v lidech všechny dobré instinkty. Jednáš-li otevřeně s úmyslem posloužit lidem, tvůj úspěch je neodvratný.“
Sláva dobrým podnikatelům. Sláva opakování starých moudrých myšlenek, které se osvědčily a svítí nám na cestu, abychom byli lepší a lepší, a s pokorou.