Je uznávaným odborníkem v oblasti managementu ve školství. Od roku 2002 aktivně působí ve školství, od roku 2015 v ředitelské funkci. Působí jako lektor a garant kvalifikačních studií na MŠMT a lektor a garant profesního programu MBA pro ředitele škol a školských zařízení už od jeho vzniku v Ústavu práva a právní vědy, o.p.s. Od roku 2016 také autorizovaný lektor pro oblast společného vzdělávání.
Znalost problematiky řízení a orientace v současných závazných právních předpisech a legislativě není mnohdy jednoduchá, úroveň právního vědomí a orientace řídících pracovníků škol determinuje jejich možný (ne)úspěch, a to nejen v konkurzním řízení, ale následně i v pozici vedoucího pracovníka a v organizaci školy jako celku.
V současnosti se bohužel stále potýkáme (a s největší pravděpodobností ještě nějaký čas asi budeme) s absencí kariérního systému pedagogických pracovníků, a to již nemluvě o paralele či ekvivalentu v podobě „kariéry“ ředitelů škol a školských zařízení.
Pokud se týká „kariéry“ ředitelů shrňme dosavadní stav a dospějeme k závěru, že je zcela patrná absence uceleného systému výběru, přípravy, hodnocení a rozvoje ředitelů škol v ČR. Pokud budeme rozvíjet stav dosavadního poznání o něco podrobněji, budeme nuceni konstatovat následující:
- neexistuje definovaný soubor požadavků na kvalitu práce ředitele školy;
- rozvoj ŘŠ nerespektuje různé fáze profesní dráhy;
- proces hodnocení se značně liší dle přístupu konkrétního zřizovatele;
- absence komplexních dat o ředitelích Š a ŠZ
V současné době na základě litery zákona stále platí pouze „jediné“, pokud se uchazeč hlásí do konkurzního řízení na vedoucí pracovní místo ředitele školy či školského zařízení má v převážné většině povinnost absolvovat studium pro ředitele školy zřizované ministerstvem, krajem, obcí a svazkem obcí. Povinnost se nevztahuje pouze na ředitele, který znalosti v oblasti řízení školství získal vysokoškolským vzděláním v akreditovaném studijním programu školský management, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou zaměřeném na organizaci a řízení školství.
Nejenom právní standard, ve kterém je obsažena i určitá právní základna a minimum znalostí, zpracovává již na samém začátku Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, a to v rámci dokumentu „Standardy pro udělování akreditací DVPP, č. j. 26 451/2005-25, 30 908/2005-25, 10 405/2008-6/IPPP“, který podrobně rozvádí a definuje onu minimální podobu a strukturovaný obsah kvalifikačního studia v oblasti řízení školství, tedy „Studium pro ředitele škol a školských zařízení podle §5 odst. 2 zákona č. 563/2004 Sb. a § 5 vyhlášky č. 317/2005 Sb.“. Cílem tohoto kvalifikačního studia (dříve známého pod Funkční studium 1, ve zkr. FS1) pro ředitele škol a školských zařízení je připravit vedoucí pracovníky na výkon řízení školy, prohloubit znalosti v oblasti managementu s cílem dosáhnout optimální úrovně základních řídících kompetencí, získat znalosti a dovednosti v řízení právního školského subjektu a připravit vedoucí pracovníky tak, aby se dokázali vyhnout závažným pochybením ve všech základních oblastech uvedených v obsahu studia.
Jak již bylo v předešlých odstavcích řečeno, co se týče „kariéry“ ředitelů, postrádáme ucelený systému výběru, přípravy, hodnocení a rozvoje ředitelů škol v ČR. Shora uvedeným studiem (v jakékoliv jeho podobě) vše začíná a bohužel i končí. Vezmeme-li v úvahu extrémní stav, který díky absenci shora uvedeného může ojediněle nastat, pokud ředitel do dvou let od nástupu do svého vedoucího pracovního místa doloží absolvované studium, a to v jakékoliv jeho modifikaci, může jeho odborná příprava a především rozvoj skončit.
Samozřejmě nad ředitelem visí „Damoklův meč“ v podobě § 166 odst. 5 písm. a) školského zákona, podle kterého lze ředitele odvolat z důvodů závažného porušení nebo neplnění právních povinností vyplývajících z jeho činností, úkolů a pravomocí na vedoucím pracovním místě ředitele, které bylo zjištěno zejména inspekční činností České školní inspekce nebo zřizovatelem.
Závažné porušení může totiž plynout z nedostatku jejich právního vědomí, protože i zde platí rčení, že neznalost zákona neomlouvá. Bohužel v záplavě dnešní legislativy v oblasti školství a její neustálé novelizace se mnohdy stává, že i „zasvěcený“ se po cestě ztratí. Ovšem musíme konstatovat, že na nedostatek příležitostí k dalšímu vzdělávání si ředitelé obecně stěžovat nemohou. V dnešní době více než o nabídce trhu dalšího vzdělávání jde o umění oddělit zrno od plev. S tím už si však povětšinou poradit dokážeme. Největší zábranu a úskalí můžeme pojmenovat, a to v podobě nedostatku času a přemíře povinností, které jsou na vedoucí pracovníky ve škole kladeny. V menších školách, které si nemohou z jakéhokoliv důvodu dovolit asistentku ředitele, hospodářku, ekonoma, výchovného poradce, ale především zástupce ředitele, je další vzdělávání ředitelů skoro nemožné a do jisté míry hrdinstvím. Ale málo platným – bez vzdělaných ředitelů se žádná škola nikdy nepromění.
Domnívám se, že právě ono profesní studium MBA pro ředitele škol a školských zařízení může být oním klíčem nejen k samotné přípravě, úspěšnému startu, ale i k samotnému průběhu „závodu“, a to do jisté míry jako součást ucelené přípravy a rozvoje klíčových pracovníků ve školství. Kvalitní profesní vzdělávací program MBA může hrát klíčovou roli obdobně jako ozubené kolo v celkovém soukolí. Dle mého názoru platí, že ředitel je v přeneseném významu současně „základovou deskou“ a „střechou organizace“. Nezapomeňme, že ředitel (nejen svou koncepcí a vizí) mění zítřky školy…
Zdroje a zajímavé odkazy:
http://www.ceskaskola.cz/2012/03/vystup-z-odborne-diskuse-k-projektovemu_20.html
http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/standard-pro-udelovani-akreditaci-dvpp?highlightWords=Standardy+pro+ud%C4%9Blov%C3%A1n%C3%AD+akreditac%C3%AD+DVPP
http://www.reditelskoly.cz/show.asp?id=962
http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=4057&PHPSESSID=9714df9a5b2436515b08e762bb07d675