1) měla být lehká (do 100 kg) a tedy snadněji přenositelná, s čímž souvisela snadná ovladatelnost a pružnost vozidla,
2) měla sloužit osobám se zdravotním postižením (tehdy invalidním osobám) a za tím účelem sloužilo její nastavení, které mělo vyhovovat jakémukoli zdravotnímu postižení či dysfunkci,
3) nízká váha trojkolky ovlivnila její rozměry, což bylo nespornou výhodou.
![](/uploads/source/collage-1575290_1280.jpg)
Velorex
Ve 30. letech 20. století dojížděl František Stránský za prací z České Třebové do Plzně na motorovém kole značky Sachs. Často ho zastihl vítr, déšť, někdy hrozil i pád a on začal přemýšlet o něčem stabilnějším, co by mu poskytlo současně i ochranu před nepřízní počasí.
Myšlenka na jednoduché a praktické vozítko, Františku Stránskému utkvěla v paměti a dlouho ji rozvíjel. Do svých plánů dokonce zasvětil i svého o deset let mladšího bratra.
František Stránský platil za šikovného opraváře čehokoli a ve volných chvílích začal pomalu realizovat svůj sen na výrobu jednoduchého a manipulačně praktického vozítka, u něhož bylo hlavní podmínkou, že nesmí přesáhnout 100 kg.
První vozítko vyrobili bratři Stránští v roce 1948 na zakázku pro čalouníka, aby svým zákazníkům čalouněný nábytek vozil. Pro tříkolu František vymyslel název OS-KAR („na OSe jezdící KÁRa“).
Dne 9. července 1950 se oba bratři objevili na první soutěži motorových vozítek, která se konala v Praze-Braníku. Překvapili rychlostí, když ladně překračovali 80 km/h.
Kolem roku 1950 se bratři Stránští vydali se svým vozítkem do podniku Jawa domluvit koupi tehdy kvalitních motorů o objemu 250 cm3, montovaných do Péráků. V této souvislosti se také rozhodli vytvořit prototyp ovládaný jen rukama, vhodný pro tělesně postižené, pro které v poválečné době nic podobného neexistovalo.
Koncem roku 1950 se otevřela cesta k sériové výrobě. Vedoucím provozovny v Solnici se stal mladší z bratrů Stránských, Mojmír. František pomáhal při konstrukčních pracích. Vozidla z jejich výroby byla celkově spolehlivá a upravovala se pro různé typy postižení. Výhodou byl ventilátor, který dobře chladil motor i v jízdě do kopců. O vozítka byl veliký zájem, neboť postiženým otevírala poznání delšího než bezprostředního okolí.
Sraz Velorexů TV report 2019
autor: TV Nova
V červnu roku 1954 došlo ke změně oficiálního názvu vozítek na „Velorex Oskar 54“ (složenina slov: „Velo“ běžně znamenalo význam „kolo“, „Rex“ je doslovně překládán jako „král“ a číslice „54“ byla rokem výroby). Produkce se nadále zvyšovala, v roce 1954 se vyrábělo 15 tříkol měsíčně, v roce 1958 se počet zvýšil na dvojnásobek. V průběhu roku 1955 se název vozítek ustálil na „Velorex 16/250“. To už byl zvolen nový vedoucí provozovny, Jaroslav Ehl a postavilo se několik dalších výroben.
vV roce 1957 se vedení družstva v Hradci Králové rozhodlo postavit nový závod pod kopcem Budínem v Rychnově nad Kněžnou. V roce 1960 se tam začala stěhovat výroba komponent pro tříkoly Velorex a po uvedení do provozu roku 1961 tak vznikl jeden z největších závodů lidového družstva Velo.
Na místo vedoucího byl jmenován a až do konce výroby jím zůstal Josef Kosek z Rychnova nad Kněžnou. Zaběhlou výrobu tříkol s motory Jawa 250 zastavil rok 1962, kdy se začaly chystat a připravovat další konstrukční změny. Od jara 1963 začala totiž produkce vozítek s motory ČZ 175 a pak naběhla sériová výroba typu 16/350 s motory Jawa 350.
![](/uploads/source/velorex-1575284_1280.jpg)
Největší produkce tříkol, čítající asi na 1300 jednotek, bylo dosaženo v letech 1966-1968, vyrobilo se tedy více než 100 kusů měsíčně. Ačkoli o tříkoly byl neustále zájem, z politických důvodů a v důsledku tlaku Svazu invalidů na konstrukčně kvalitnější vozítko byla v listopadu roku 1971 jejich výroba ukončena a tříkoly byl nahrazeny čtyřkolovým osobním vozítkem Velorex.
Čtyřkolky však nedosáhly takové popularity jako jejich předchůdkyně a nejspíše s ohledem na rozvoj motorismu v 70. letech a také v důsledku začínajícího dovozu východoněmeckých automobilů značky Trabant, byla výroba Velorexu v roce 1973 s definitivní platností ukončena.