Aktuální trendy AI v podnikové praxi

Ing. Libor Friedel, MBA

Garant programu MBA strategický management

ID: MNG-33-24-478 

Anotace předmětu

V aktuálním dění pravděpodobně každý den najdete zmínky o umělé inteligenci (AI). V jedné perspektivě odsuzují způsob, jakým „roboti přebírají vládu“ a jak tato záhadná technologie představuje největší riziko pro lidstvo od dob vynalezení jaderné bomby. V jiné perspektivě společnosti, které skutečně vytvářejí aplikace umělé inteligence, vysvětlují, jak jejich technologie změní životy lidí, a přitom zamlžují jakoukoli skutečnou hodnotu v mlze marketingového žargonu. A pak je tu skutečná technologie samotná, která se zdá být černou magií pro kohokoli mimo vývojářský svět. Není divu, že manažeři jsou zmatení z toho, co může AI udělat pro jejich podnikání. Co je to vlastně AI? Co AI dělá? Jak prospěje mému podnikání? Kde začít? To vše jsou relevantní otázky, které zůstávají v mnoha směrech dosud nezodpovězeny.

Možná prvním konceptem, který je důležité pochopit, je, že umělá inteligence ve skutečnosti nemá nic společného s lidskou inteligencí. Elaine Rich definuje AI jako „studium toho, jak přimět počítače, aby dělaly věci, ve kterých jsou v tuto chvíli lidé lepší“. Oxford English Dictionary uvádí, že umělá inteligence je „teorie a vývoj počítačových systémů schopných vykonávat úkoly, které normálně vyžadují lidskou inteligenci“.

Říkáme si Homo Sapiens (člověk moudrý), protože naše inteligence je pro nás velmi důležitá. Po tisíce let jsme se snažili porozumět tomu, jak myslíme a jednáme – tedy jak náš mozek, pouhá hrstka hmoty, může vnímat, chápat, předvídat a manipulovat svět mnohem větší a komplikovanější, než je on sám. Oblast umělé inteligence se zabývá nejen porozuměním, ale také budováním inteligentních entit – strojů, které dokážou vypočítat, jak efektivně a bezpečně jednat v široké škále nových situací.

Náhled na AI zahrnuje řadu oborů a věd, jako jsou filozofie, matematika, ekonomie, neurovědy, psychologie, počítačová inženýrství, kybernetika, lingvistika apod.

Také různí lidé přistupují k AI s různými cíli. Je třeba si položit dvě důležité otázky:

  • Zajímá vás myšlení nebo chování?
  • Chcete modelovat lidi nebo se snažit dosáhnout optimálních výsledků?

Standardní model AI se zabývá hlavně racionálním jednáním – ideální inteligentní agent/prvek podnikne v dané situaci nejlepší možnou akci. Studuje také problém stavebních prvků, které jsou v tomto smyslu inteligentní. V úvahu je však třeba brát i dvě důležité nuance.

  1. Schopnost jakéhokoli prvku (agenta), lidského nebo jiného, volit racionální jednání je omezena nemožností výpočtově ovládnout takové jednání.
  2. Koncept stroje, který sleduje určitý cíl, musí být nahrazen konceptem stroje sledujícího cíle ve prospěch lidí, kdy je však nejisté, jaké tyto cíle jsou.

 

Obsah předmětu

Z obrovské studnice možností, jak uchopit AI a čím se zabývat, bere předmět Aktuální trendy AI v podnikové praxi dynamicky se vyvíjející a měnící trendy, spolu s diskusí o možnostech jejich využití v organizační praxi studentů-manažerů a jejich podniků.

V mnohém předmět míjí historii a výše uvedené rozmanité perspektivy a filozofie. Soustředí se na současnost a budoucnost. Očekává se, že trh s generativní umělou inteligencí v roce 2024 dosáhne 66,62 miliardy dolarů a od roku 2024 do roku 2030 se bude zvyšovat ročním tempem 20,8 %, kdy se očekává, že dosáhne 207 miliard USD.

Trendy zasahují mimo jiné do oblasti kreativity, personalizace, vědeckého výzkumu, supervize člověka v rozvoji AI, regulace, konverzace, multimodality (zahrnutí různých typů dat), aplikací a služeb rozšířených o umělou inteligenci nebo třeba tzv. „Bring Your Own AI“ (BYOAI – přines svou vlastní umělou inteligenci), tedy integrace vlastních nebo preferovaných modelů AI do existujících platforem, systémů nebo služeb jednotlivci nebo organizacemi.

Trendy AI jsou velmi dynamickou oblastí studia a diskuse, které zahrnují různé výzkumy, studie, barometry, zpracování dobrých i špatných zkušeností a generování nových příležitostí a možností využití v rozmanitých oblastech organizační praxe. Proto je dobré je sledovat a zároveň (strategicky i operativně) rozhodovat o prioritách využití AI v rámci vlastní manažerské role (studenta) a v kontextu organizace a vztahů v níž aktuálně působí.

Část předmětu nebude stabilní, ale bude se vyvíjet na základě aktuálních trendů a studií. Bude možné čerpat s doplňkových článků v aktualitách na blogu ÚPPV/EBS a z vlastních rešerší publikačních a online zdrojů (převážně dostupných v angličtině) studentů při zpracování seminárních nebo závěrečné disertační práce.

 

Cíl předmětu

Cílem je nahlédnout a seznámit se s nejdiskutovanějšími trendy a inspirovat se pro vlastní rozhodnutí (studentů a jejich podniků) do jaké míry a v čem „jít s dobou“ v podnikovém využití AI.

 

Struktura předmětu

  • Krátký úvod do AI
  • AI a já / moje role v současné organizaci/firmě/podniku
  • Oblasti využití AI a sledování trendů
  • Vybrané trendy 2024 (2025…)
  • Budoucnost AI v různých perspektivách
  • Co z toho vyplývá pro mě/mou organizaci (a její obchod, práci s LZ, tvůrčí potenciál, právní a komunikační výzvy…)
  • Diskuse k seminární práci

 

Literatura

  • CARDON, Alain. Beyond Artificial Intelligence. From Human Consciousness to Artificial Consciousness. Hoboken: Wiley, 2018. 209 s. ISBN 978-1-78630-359-2.
  • ERTL, Wolfgang. Introduction to Artificial Intelligence. 2. vyd. Springer International Publishing, 2017. 356 s.ISBN 978-3-319-58487-4.
  • MARR, Bernard. Generative AI in Practice: 100+ Amazing Ways Generative Artificial Intelligence is Changing Business and Society. Hoboken: Wiley, 2024. 304 s. ISBN 978-1-394-24556-7.
  • MARR, Bernard. Future Skills: The 20 Skills and Competencies Everyone Needs to Succeed in a Digital World. Hoboken: Wiley, 2022. 272 s. ISBN 978-1-119-87040-2.
  • MARR, Bernard. Data Strategy: How to Profit from a World of Big Data, Analytics and Artificial Intelligence. 2. vyd. New York: Kogan Page, 2021. 272 s. ISBN 978-1-398-60258-8.
  • MARR, Bernard. The Intelligence Revolution: Transforming Your Business with AI. New York: Kogan Page, 2020. 224 ISBN 978-1-789-66434-8.
  • MARR, Bernard. Artificial Intelligence in Practice: How 50 Successful Companies Used AI and Machine Learning to Solve Problems. Hoboken: Wiley, 2019. 352 s. ISBN 978-1-119-54821-8.
  • RUSSEL, Stuart, NORVIG, Peter. Artificial Intelligence: A Modern Approach. 3. vyd. London: Pearson, 2009, 1152 s. ISBN 978-0-136-04259-4.
  • …Odkazy na blog:
  • https://www.ebschool.cz/umela-inteligence-ai-ve-sluzbach-strategickeho-rizeni-1-uvodni-poznamky
  • https://www.ebschool.cz/umela-inteligence-ai-ve-sluzbach-strategickeho-rizeni-2-vyhody-a-prinosy
  • https://www.ebschool.cz/umela-inteligence-ai-ve-sluzbach-strategickeho-rizeni-3-otazniky-a-vyzvy

 

Ceny studijních programů uvedené na webu jsou bez DPH.