Motivace a odměňování ve finančním poradenství a pojišťovnictví
Dagmar Hladíková, MBA, MSc.
Garantka programu MBA Finanční poradenství a pojišťovnictvíID: SP-43-10-643
Anotace předmětu
Aktuální situace v legislativě má na trhu významný dopad i na finanční poradenství. V současné době musí finanční poradce potvrdit svoji odbornost certifikací, aby mohl poskytovat odborné rady na řešení životních potřeb klientů. Současnou situaci ovlivňuje aktuálně i covid-19, který má dopad na celou společnost. Kvalitní poradenství klade důraz na pečlivou analýzu potřeb. Podnikající subjekty ve finančním poradenství mají i různé motivace. Jedním ze základních motivů je uspokojování požadavků klientů a poskytovaní kvalitnějších služeb. V neposlední řadě je velmi důležité, aby se zvyšovala finanční gramotnost klientů, aby mohli zvolit správný způsob řešení jejich potřeb, který podpoří a zajistí jejich ekonomickou stabilitu. K tomu jim může být nápomocen finanční poradce, který by měl být profesionální, vysoce kvalitní a morálně odpovědný. Finanční poradenství zahrnuje oblasti finančních produktů, spotřebitelských práv, hospodaření domácností a další. Poskytovat kvalitní služby s odbornou péčí klientům a být úspěšným na trhu je jednou z hlavních priorit finančního poradenství. Co si můžeme představit pod pojmem „odborná péče“? Tak především „odborná péče“ je nezbytným předpokladem obstát v široké konkurenci. Zahrnuje nejen profesionální jednání (umět a vědět), ale i pečlivost (svědomitost, aktivita). S rostoucím vývojem se objevují i nové technologie a neustále se zvyšují nároky na poskytované služby klientům. Nové systémy umožňují ve firmách sledování, měření a zlepšování jednotlivých sledovaných procesů. Tyto kroky vedou k vyšší efektivitě a ziskovosti subjektů podnikajících ve finančním poradenství, ale přímo mají dopad i na spokojenost klienta.
Obsah předmětu
V rámci tematického setkání lektora se studenty k tomuto předmětu bude nejprve pozornost věnována shrnutí teoretických znalostí z oblasti finančního poradenství obecně. Úvod do problematiky české legislativy, která vymezuje formy podnikání ve finančním poradenství. Seznámení s počátečními kroky pro vznik subjektu nebo subjektu již podnikajícího ve finančním poradenství, zaměření se na jednotlivé úseky vedoucí k optimálnímu stavu podnikajícího subjektu. Studenti budou seznámeni s možnostmi interní a externí formy podnikání a jejich výhody. V rámci tematického setkání se blíže dozvědí pravidla plánování, nastavení dlouhodobých a krátkodobých plánů, Cross-sellingu jako techniky zvýšení prodeje a nástroje stabilizace portfolia a s etikou i etiketou. V praktické části pod vedením lektora, která bude probíhat interaktivní metodou, mohou získat odpovědi na problematiku, která je osobně k tématu zajímá.
Cíl předmětu
Toto téma obsahuje mnoho teoretických, ale především praktických informací, které jsou vhodné pro subjekty, které již ve finančním poradenství podnikají, nebo i pro ty, kteří se na tento směr teprve chystají. Cílem tematického setkání lektora se studenty k předmětu Finanční poradenství je nejen seznámení se obecně s problematikou finančního poradenství, ale především porozumění oblasti finančního poradenství. Studenti se dozvědí, jak poskytovat služby efektivně, jak službu klientům personalizovat a odlišit se od konkurence. Učit studenty způsobům zvyšování kvality a odlišení se od konkurence může být náročné, protože to vyžaduje pracovníky, kteří splňují přístupy, které jsou v této oblasti nezbytné. Proto je cílem studenty seznámit s těmito přístupy tak, aby byli schopni využívat tyto nástroje pro zvyšování kvality a zajištění spokojenosti klientů.
Struktura předmětu:
Teoretická část
- Základy finančního poradenství.
- Aktuální legislativa.
- Vývoj trhu.
- Interní externí forma finančního poradenství.
- Přístupy, které vedou ke zvyšování spokojenosti klientů
Praktická část
- Formy poskytování služeb.
- Přístupy vedoucí ke zvyšování efektivity.
- Jak poskytovat službu?
- Model úspěšné formy finančního poradenství.
Kazuistiky
- Seznámení studentů s modelovými případy z praxe.
Panelová diskuze
Literatura
SLEZÁKOVÁ, A., ŠIMONOVÁ, J., JEDINÁK, P.: Zákon o finančnom sprostredkovaní a finančním poradenstve. Wolters Kluver, 2020, 496s. ISBN 978-80-571-0193-2.
GURTLER, M.: Finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo na poistnom trhu. Wolters Kluver, 2015, 102s. ISBN 978-80-8168-312-1.
FILIP, M., POSPÍŠIL, R.: Investiční poradenství: Co s tou krizí?. Institut pro finanční poradenství, 2013, 232s. ISBN 978-80-905457-1-7.
FILIP, M., POSPÍŠIL, R.: Investiční poradenství: Co s tou penzí?. Institut pro finanční poradenství, 2013, 135s. ISBN 978-80-905457-0-0.
HRADEC, M., ZÁRYBNICKÁ, J. KŘIVOHLÁVEK, V. : Pojištění a pojišťovnictví. Vysoká škola finanční a správní, o. p. s., Praha, 2009.
DUCHÁČKOVÁ, E. : Principy pojištění a pojišťovnictví. Ekopress, s.r.o., Praha, 2009.
KOLEKTIV AUTORŮ: Pojištění v kostce. Eva Gmentová, 2020, 88 s. ISBN 978-80-906748-7-5.
KOLEKTIV AUTORŮ: Pojištění občanů. Eva Gmentová, 2020. 43 s. ISBN 978-80-906748-6-8.
MAJTÁNOVÁ, A., DAŇHEL, J., DUCHÁČKOVÁ, E., KAFKOVÁ, E. : Teorie a praxe Pojišťovnictví. Ekopress, s.r.o., Praha, 2006.
MESRŠMÍD, J.: Marketing v pojišťovnictví. Professional Publishing, 2016. 264 s. ISBN 978-80-7431-158-1.
MESRŠMÍD, J.: Regulace pojišťovnictví v EU. Professional Publishing, 2015. 176 s. ISBN 978-80-7431- 146-8.
MAZÁK, E., SOLDÁT, V.: Etika a etiketa podnikání v pojišťovnictví, bankovnictví a finančních službách. EAN. ISBN 978-80-7265-187-0.