Strategický management a AI

Ing. Libor Friedel, MBA

Garant programu MBA strategický management

 

ID: MNG-34-24-479 

Anotace předmětu

Pro každého, kdo nyní více registruje AI, tato technologie vypadá jako relativně nový vývoj, který pochází z internetu a „velkých dat“. Ale historie AI sahá více než půl století zpět a zahrnuje období stagnace i akcelerace.

Prvním hybnou silou pro explozi zájmu a aktivity v AI je celkový objem dat, která jsou nyní k dispozici. To je důležité, protože většina umělé inteligence využívá data – bez dat by tato umělá inteligence byla bezcenná, stejně jako elektrárna bez paliva pro její provoz.

K trénování systému AI (jako je neuronová síť) s jakoukoli mírou přesnosti obecně potřebujete miliony příkladů. Čím složitější je model, tím více příkladů je potřeba. To je důvod, proč jsou velké internetové a sociálně-mediální společnosti jako Google a Facebook tak aktivní v prostoru umělé inteligence. Mají spoustu dat, se kterými mohou pracovat. Všechna vytvářená data je potřeba někde uložit. To je druhá hybná síla ve prospěch umělé inteligence – rapidně se snižující náklady na úložiště spolu s rychlostí přístupu k datům a velikostí strojů, které to všechno ukládají.

Musíme však být schopni tato data zpracovat. Proto je třetím hybatelem bouřlivého rozvoje AI vyšší rychlosti procesorů. Tak lze vyřešit složitější problémy, které využívají více dat. To je důležité, protože správa a zpracování všech těchto dat zabere čas. Ve druhé části procesu potřebujete, aby systémy rozhodovaly a trénovaly samy sebe na základě naučených dat (a co nejrychleji)

Posledním hnacím prvkem rozvoje AI je konektivita. Teprve v posledních několika letech se sítě (širokopásmové, 4G…) staly dostatečně rychlými, aby umožnily distribuci velkého množství dat mezi servery a zařízeními. Pro AI to znamená, že většinu intenzivního zpracování dat v reálném čase lze provádět na serverech v datových centrech, přičemž uživatelská zařízení fungují pouze jako „koncovka“.

Takto by se ve zkratce a zjednodušeně dala charakterizoval „linka“, která (mimo jiné) dopadá i do procesu strategického řízení, kde je potřeba analyzovat různorodá data, co nejrychleji (nejlépe v reálném čase) se rozhodovat, optimalizovat, využívat příležitostí apod. Velmi je tím ovlivněna např. analytická a rozhodovací fáze procesu strategického řízení, okénka příležitostí, reakce řízení lidských zdrojů a řada dalších oblastí a domén.

 

Obsah předmětu

Konzistentně s modely strategického řízení lze ve spojitosti s AI uvažovat o dvou rovinách.

  • Strategie a strategické řízení s AI – jak lze AI smysluplně využít v procesu strategického (ale i taktického a operativního) řízení.
  • Strategie a strategické řízení pro (využití) AI – od vize pro AI k akci.

Vyzývavé může být spojení obojího – využít AI pro tvorbu a realizaci strategie využití AI.

Tyto dveře otevírá a do různých nahlíží předmět Strategický management a AI. Spolu s vnímáním disrupcí a inovací, uvědoměním toho, že i tvorba strategie je kreativní činnost a vyjádření kreativity (bez ohledu na Floridovy „kreativní třídy“).

I s ohledem na to, kde jsou hranice datových kombinací, učení, a právě kreativity člověka (spojené s emocemi), morální a etické aspekty, které se prolínají v dalších předmětech tohoto programu MBA. A to i za okolností, kdy se stále můžeme držet tradičních pojmů jako silné stránky, slabiny, příležitosti, hrozby, byznys modely atd.

 

Cíl předmětu

Cílem je adaptovat (a trochu si připomenout) principy a modely strategického řízení ve vazbě na AI a její využití pro fáze strategického procesu a uvědomit si, které cesty a jaké priority se otevírají před organizacemi, z nichž se rekrutují studenti tohoto programu MBA.

 

Struktura předmětu

  • AI ve strategii a strategickém řízení
    • O jakých inteligencích je řeč? (a strategická inteligence)
    • Data, informace, AI a strategická analýza
    • Podniková, obchodní/ konkurenční a dílčí strategie a "pomoc" AI
    • Agilita, kreativita, lidský faktor a AI (ne/omylnost ve strategické volbě)
    • AI implementaci strategie sama nezajistí (člověk ve strategickém procesu)
  • Strategie AI
    • Strategie AI pro co konkrétně? (v návaznosti na další předměty programu)
    • Podmínky a stavební kameny
    • Technologie a člověk/manažer
    • Příležitost a rizika

 

Literatura

  • BURGESS, Andrew. The Executive Guide to Artificial Intelligence: How to Identify And Implement Applications for AI in Your Organization. London: Palgrave Macmillan, 2018. 181 s. ISBN 978-3-319-63819-5
  • DAVENPORT, Thomas, H. The AI Advantage: How to Put the Artificial Intelligence Revolution to Work. Dotisk. London: The MIT Press, 2018. 231 s. ISBN 978-0-262-53800-8.
  • SKILTON, Mark, HOVSEPIAN, Felix. The 4th Industrial Revolution: Responding to the Impact of Artificial Intelligence on Business. London: Palgrave Macmillan, 2018. 321 s. ISBN 978-3-319-62478-5.
  • SOUMENDRA, Mohanty, SACHIN, Vyas. How to Compete in the Age of Artificial Intelligence: Implementing a Collaborative Human-Machine Strategy for Your Business. New York: Apress, 2018. 252 s. ISBN 978-1-4842-3807-3.
  • + literatura pro předmět Strategický management

 

Odkazy na blog:

Ceny studijních programů uvedené na webu jsou bez DPH.